Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Do końca roku 9 przetargów na projekty inwestycji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Do końca roku 9 przetargów na projekty inwestycji
fot. PKP PLK
Firmy projektowe będą mogły ubiegać się jeszcze w tym roku o dziewięć kontraktów PKP PLK na dokumentację projektową i dwa – na przedprojektową. Prezes zarządcy infrastruktury złożył taką deklarację na kongresie Projektantów i Inżynierów w odpowiedzi na wyrażane przez projektantów obawy o brak nowych postępowań i widmo utraty potencjału. Zarządca ze swojej strony oczekuje poprawy jakości projektów, która do tej pory bywała bardzo nierównomierna.

Dużą część debaty wypełniły odniesienia do wypowiedzi członka zarządu PKP PLK Marcina Mochockiego, który sformułował swoją ocenę wad procesu planowania jako pierwszy. Zastępca dyrektora generalnego i dyrektor operacyjny SAFEGE Polska Mariusz Szmyd zgodził się, że kwestia planowania wymaga poprawy. – Również nam przeszkadzają różnice w podejściu różnych jednostek do bardzo podobnych problemów. Potrzeba standaryzacji – stwierdził. Jak dodał, podobny problem występuje w przypadku inwestycji drogowych.

Zdaniem prezesa zarządu INFRA Centrum Doradztwa Janusza Zubrzyckiego problem dotyczy samych fundamentów. – Za każdego ministra tworzymy plany na nowo. Nie umiemy „zamrozić” projektu na poziomie ministerstwa ani PKP PLK. Mamy problem ze zmianami projektów wygenerowanych przez poprzednią władzę. Gdzieś trzeba postawić kropkę, inaczej traci gospodarka, wykonawcy i zamawiający publiczny. PKP PLK i CPK powinny wdrożyć mechanizmy przyspieszające decyzyjność. Wtedy również walka z rzeczywistością regulacyjną będzie skuteczniejsza – przekonywał Zubrzycki.

– Jeśli jakiś plan jest pozbawiony sensu, trzeba zmienić go na coś użytecznego. Zrobiliśmy to w ubiegłym roku podczas przeglądu projektów – zmieniliśmy te nieefektywne. Będziemy przyglądać się potrzebom przewoźników i pasażerów – i dostosowywać do nich dostępne środki – odpowiedział prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

– Rozumiemy część techniczną weryfikacji: trzeba uzgadniać sensowne rozwiązania – odniósł się do tego Szmyd. Zwrócił jednak uwagę na „bardziej przyziemne” zagadnienie: kwestię równomierności wpuszczania projektów na rynek. – „Górki” i „dołki” powodują, że jakość prac nie ma potem szansy być dobra. W przypadku nadzorów mamy elastyczność – ale firmy projektowe uszczuplają swoje zasoby, a gdy potem w szczytach starają się je zwiększyć, pogarsza się jakość projektantów – kontynuował. Jak dodał, wielu z nich brakuje też umiejętności pracy zespołowej.

W efekcie – jak ocenił przedstawiciel INFRA Centrum Doradztwa – jednym z poważniejszych problemów technicznych związanych z inwestycjami kolejowymi jest jakość projektów. – Na pierwszym odcinku mamy dobrą jakość, na dwóch pozostałych – bardzo słabą, choć wszystkie trzy projektowała ta sama firma! – podkreślił Zubrzycki. Jak stwierdził, PKP PLK i CPK powinny zsynchronizować wpuszczanie na rynek projektów, tak by ich podaż była równomierna. – Jeśli będziemy wiedzieć to z wyprzedzeniem, przygotujemy się do tego. Pozwoli to uniknąć późniejszych aneksów i waloryzacji – zapewnił.

Wkład PKP PLK w prace nad poprawą jakości to wskazywanie oczekiwań pod kątem eksploatacyjnym i cyklu życia – Apelujemy, by nie kopiować rozwiązań projektowych z innych miejsc, ale przygotowywać dla konkretnego – powiedział Wyborski. W układaniu relacji z firmami projektowymi spółka wzoruje się na doświadczeniach CPK (wysoko oceniane podczas debaty także przez samych projektantów). – Od 1 września wszystkie projekty będą przygotowywane według metody BIM. Zespół przygotowujący tę zmianę działa od kilku miesięcy – poinformował. Padła też zapowiedź ograniczenia ilości dokumentacji papierowej.

Niepokój prezesa Zubrzyckiego budzi jednak fakt, że – jak stwierdził – żadna z wymienionych spółek nie ma dziś ani jednego aktywnego przetargu na projektowanie. – Tymczasem jeszcze w 2022 r. ten rynek był wart ok. 2 mld zł! Przygotowaliśmy się do dużego rozwoju rynku, a teraz nagle został on ścięty do zera. Mamy potężne umowy ramowe, zasoby kadrowe i realizacyjne – co będzie, gdy obecne kontrakty dobiegną końca? – pytał szef INFRA Centrum Doradztwa. Jeśli firmy projektowe nie będą miały czego zrobić z tymi zasobami, jest ryzyko, że stracą efekty skoku technologicznego, którego już dokonały.

Prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski zapewnił w odpowiedzi, że spółka dokłada starań, by stabilizować proces inwestycyjny. – Jesteśmy dziś kreatorem polskiego rynku kolejowego. Poprzez dobre inwestycje chcemy podtrzymywać wzrost przewozów – zadeklarował. Według prezesa zarządca infrastruktury ma dziś ok. 100 aktywnych umów na projektowanie o łącznej wartości ok. 1,5 mld zł. – Do końca roku będzie jeszcze dziewięć postępowań na dokumentację projektową i dwa na przedprojektową. Stały dopływ nowych zleceń z PLK będzie miał miejsce, więc nie będzie perturbacji – zapowiedział.

– O 9 nowych przetargach słyszymy po raz pierwszy. Nie widzimy też dużych kontraktów „projektuj i buduj” – odparł Zubrzycki. – Tymczasem jeśli państwo chce się rozwijać, musi wytwarzać dużą ilość dokumentacji. 1,5 mld zł to o wiele za mało – powinniśmy mówić o 25-30 mld zł. Bez finansowania państwowego daleko nie zajedziemy – ocenił. Zalecił też wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji, które jego zdaniem mogą bardzo zdynamizować proces inwestycyjny.

– Kolej wciąż jest traktowana po macoszemu. Widać to po porównaniu z nakładami na drogi. To elektorat wywiera presję na polityków, my zaś zaniedbaliśmy promocji kolei i jej zalet – samokrytycznie przyznał prezes zarządu Multiconsult Polska Jarosław Wielopolski. W porównaniu z nakładami przeznaczanymi na reklamy przez producentów samochodów PKP PLK za mało, w jego ocenie, zajmuje się promocją kolei. – Jako projektanci jesteśmy jednak traktowani coraz bardziej po partnersku, co poprawia satysfakcję po obu stronach – zaznaczył.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Różnice w interpretacji prawa spowalniają inwestycje

Prawo i polityka

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Biznes

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Infrastruktura

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Roman Czubiński 17 kwietnia 2024

Zobacz również:

PKP PLK: Różnice w interpretacji prawa spowalniają inwestycje

Prawo i polityka

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Biznes

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Infrastruktura

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Roman Czubiński 17 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5